10 tips voor een stressloze vakantie als zzp'er

Wie van werknemer freelancer wordt, moet soms opnieuw leren om op vakantie te gaan. Tien tips van experts voor een stressloze vakantie.

Werknemers krijgen vakantiegeld en vakantiedagen. Dat maakt de drempel om op vakantie te gaan relatief laag. Maar wie zzp’er wordt, merkt dat elke vakantie goed moet worden voorbereid. Niet alleen moet je over voldoende reserves beschikken, je wilt natuurlijk ook geen bestaande klanten teleurstellen of nieuwe klanten mislopen of afschrikken.

Hoe zorg je dat je relatief onbezorgd toch van je welverdiende vakantie kunt genieten? En voorkom je dat je uit voorzichtigheid helemaal niet meer op vakantie gaat? Tien tips van experts.

1. Spaar maandelijks je eigen vakantiegeld

Is vakantie niet te duur voor een zzp’er? Je krijgt niet jaarlijks opeens een maandsalaris aan vakantiegeld. Daar komt nog bovenop dat je tijdens je vakantie in de meeste gevallen ook niets zult verdienen. Wat kun je daaraan doen als zzp’er? ‘Bij werknemers wordt maandelijks een percentage ingehouden op het salaris, zodat wordt gespaard voor het vakantiegeld. Dit kun je als zzp’er natuurlijk ook doen. Reserveer van het geld dat je voor je opdrachten ontvangt een deel voor vakantie. Spaar meer op momenten dat je de ruimte hebt, en spaar minder op momenten dat je inkomsten lager zijn.

2. Kies een vakantieperiode waarin je klanten weg zijn

Wat is het beste moment voor een zzp’er om op vakantie te gaan? Als je al een paar jaar bezig bent, is het heel duidelijk te zien welke periodes rustig zijn. Ga op vakantie, als je klanten weg zijn en je het minste werk hebt liggen.

3. Licht je klanten bijtijds in

Klanten hebben er begrip voor dat je vakantie hebt, maar hebben er geen begrip voor als ze je niet kunnen bereiken op het moment dat zij daar behoefte aan hebben en ze dan pas worden geconfronteerd met het feit dat je op vakantie bent. Dus breng je klanten op de hoogte wanneer je op vakantie gaat/bent.

4. Zorg dat er wel opdrachten binnen komen

Hoe kun je ervoor zorgen dat eventuele nieuwe klanten niet meteen naar de concurrentie gaan tijdens jouw vakantie? Laat via je website en social media ook aan mogelijke nieuwe klanten weten dat je met vakantie bent en dus ook wanneer je weer terug bent. Geef aan wat ze alvast kunnen doen: vraag hen bijvoorbeeld een e-mail te sturen met daarin hun wensen of een omschrijving van de opdracht. Geef aan dat je uiterlijk binnen een week na terugkomst van de vakantie op hun e-mail zult reageren.

5. Werk samen met concullega’s

Als je bang bent om de zaak helemaal te sluiten, wat kun je dan doen? Je kunt ook het omgekeerde doen, door in zijn algemeenheid niet te communiceren dat je met vakantie bent. Je bekijkt dan bij elk binnenkomend mailtje of telefoontje of je de afzender laat weten dat je op vakantie bent of dat je tijdens je vakantie er iets mee gaat doen. Heb je werk met veel spoedklussen, dan is het raadzaam om vakantiewaarneming te organiseren met een of meerdere concullega’s. Met hen maak je afspraken over wat zij tijdens jouw afwezigheid voor jou kunnen doen, en omgekeerd natuurlijk.

6. Maak ruim van tevoren een planning

Hoe voorkom je dat je overspannen wordt van de voorbereidingen van je vakantie? Informeer klanten tijdig, zodat je niet één week voor je vakantie nog allerlei klussen moet afronden. Begin ook al vroeg, zeker een paar weken voor je vakantie, met het plannen en organiseren van je werkzaamheden die in ieder geval moeten worden afgerond voor je vakantie.

7. Plan geen werk op de dag voor je vakantie

Plan altijd ruim van tevoren je werkzaamheden in en werk eigenlijk nooit de dag voor vertrek of op de dag van vertrek. Krijg je een bepaalde opdracht echt niet af, zeg dit dan tegen je klant en kijk of je kunt regelen of je het na de vakantie kunt afmaken. Veel klanten zijn ook zelf op vakantie en vinden dat geen enkel probleem. Heb je toch nog een klus niet afgekregen of komt er een spoedklus die je niet kunt laten lopen, dan zal je wederom duidelijke afspraken moeten maken over hoe de communicatie verloopt en hoe frequent dat zal zijn. Geef je bijvoorbeeld je telefoonnummer, of verloopt de communicatie alleen via e-mail? Spreek ook af hoe vaak er communicatiemomenten zijn.

8. Wees niet continu bereikbaar

Hoe bereikbaar moet je zijn? Wil je een vakantiegevoel ervaren, dan zal je ervoor moeten kiezen om niet bereikbaar te zijn. Als je door de aard van je werkzaamheden absoluut niet onbereikbaar kunt zijn, zorg er dan voor dat je op een beperkt aantal momenten wel bereikbaar bent en communiceer dit ook naar je klanten. Het uitgangspunt zal echter moeten zijn dat je met vakantie bent en dus niet werkt. Iedereen heeft vakantie nodig en je klanten zullen dit zeker begrijpen. Maak afspraken met je reisgenoten, bijvoorbeeld dat je alleen voor het avondeten of aan het begin van de dag je mail checkt en een paar telefoontjes doet. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en zit je tussendoor niet steeds naar je scherm te staren.

9. Zorg dat de eerste week na je vakantie rustig is

 

Probeer je agenda in de eerste week na je vakantie zo leeg mogelijk te houden om de e-mails en telefoontjes die je hebt gemist af te handelen en de werkzaamheden die prioriteit hebben eerst op te kunnen pakken.

 

10. Zie vakantie als een investering in je bedrijf

Is het wel verstandig voor een zzp’er om het schip te verlaten?  Vakantie “opnemen” is voor de zzp’er een kwestie van prioriteiten stellen. En zich over de angst van goede opdrachten missen heen zetten, ofwel het vertrouwen hebben dat die opdrachten ook na de vakantie komen. Zeker als de zzp’er geïnvesteerd heeft in de relatie met de opdrachtgever. Geen vakantie nemen is op korte termijn wellicht financieel verstandig of lijkt een gevoel van controle te geven: ik ben er als er zich een klant aandient. Maar op de lange termijn is het onverstandig om geen vakantie te nemen. Door vakantie laat je je werk los, laad je fysiek en mentaal op waardoor je bij terugkeer scherper en effectiever bent. En door het loslaten kun je nieuwe inzichten en ideeën krijgen die je in de drukte en waan van de dag niet gauw krijgt. Vakantie nemen is dus niet alleen investeren in jezelf, maar ook in je bedrijf.

Terug naar het overzicht

Direct contact

*
Naam:
*
Bedrijf:
*
Telefoon:
*
E-mail:
Uw vraag: