Horeca in de lift

De horeca heeft een goed kwartaal beleeft goed kwartaal. Niet sinds 2010 gaf de consument zoveel uit aan hotels, restaurants, snackbars en café's. Dit heeft het CBS bekend gemaakt.

De omzet steeg in het 2de kwartaak van 2015 met 2% ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit is de grootste stijging in 4,5 jaar tijd. Vooral de omzet van hotels en restaurants nam toe. Het aantal consumpties en overnachtingen in de horeca, steeg mer 1,6%.

Cafés zijn weer in trek 

De omzet van restaurants steeg met 2,3% in vergelijking met een kwartaal eerder, Verder hadden de snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, een omzettoename van 1,4%. Tenslotte zetten de cafés in het 2de kwartaal ook 1,4% meer om, ook het aantal verkochte consumpties nam weer toe. Cafés kampten sinds de crisis vrijwel onafgebroken met teruglopende verkopen.

De omzet van de hotels steeg het sterkst met 2,7%. Zij ontvingen in het 2de kwartaal zowel meer toeristen als zakelijke klanten.

Meer verkochte consumpties 

De omzettoename in de horeca was vooral het gevolf van meer verkochte consumpties en overnachtingen. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol.

De horeca heeft ruim 6% meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2014. Alle branches boekten een omzetstijging. Restaurants realiseerden de hoogste groei met 8,6%. Hotels en snackbars noteerden een omzetstijging van ruim 5%. Cafés realiseerden 2,8% omzetgroei. Dit was voornamelijk toe te schrijven aan hogere prijzen, Cafés rekenenden nl. 2% meer voor hun consumpties dan een jaar eerder. Gemiddeld lagen de prijzen in de horeva 1% hoger dan een jaar eerder.

 


Bron: De Telegraaf

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

Direct contact

*
Naam:
*
Bedrijf:
*
Telefoon:
*
E-mail:
Uw vraag: