Werknemers zijn meer bevlogen als ze mogen meedenken

Als je medewerkers laat meedenken over organisatieverbeteringen, schiet hun bevlogenheid omhoog. In organisaties waar puur gefocust wordt op het behalen van korte termijn winst, zijn medewerkers veel minder bevlogen.

Graaicultuur

Organisaties ervaren continu druk om ieder kwartaal weer goede cijfers op te leveren. Maar deze graaicultuur van zo snel mogelijk winst maken is onverstandig, stelt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory,  “In veel organisaties ligt momenteel de meeste nadruk op het behalen van korte termijn winsten. Dit is niet zo vreemd, na de afgelopen jaren van economische crisis. Resultaat wordt graag verzilverd zodra dat mogelijk is. Toch is het onverstandig. Want is deze ‘graaicultuur’ niet juist een van de veroorzakers van de crisis? En wat krijg je dan? Managers blijven maar een paar jaar op hun plek zitten en willen snel successen op hun naam schrijven. Er is geen tijd om samen met de medewerkers kritisch te kijken of zaken op de lange termijn goed en logisch geregeld zijn. Dit geeft medewerkers het gevoel hebben dat zij er niet echt toe doen, maar alleen maar een middel zijn om het bedrijfsresultaat te halen.

Vertrouwen

 

Medewerkers kunnen hierdoor hun vertrouwen en enthousiasme kwijtraken en op de automatische piloot gaan werken. En dat is zonde, want gedreven en bevlogen medewerkers, leveren juist zoveel toegevoegde waarde en positieve energie. Succesvolle organisaties durven kritisch naar hun organisatie te kijken en laten medewerkers meedenken over organisatie brede onderwerpen. Ook als dit op korte termijn niet de meest winstgevende optie is. Zij durven te kijken naar het uiteindelijke belang van hun organisatie en hun medewerkers. Maar hierdoor komen zij op de lange termijn als winnaar uit de bus.

Terug naar het overzicht

Direct contact

*
Naam:
*
Bedrijf:
*
Telefoon:
*
E-mail:
Uw vraag: